mandag 17. oktober 2011

Sluttinnlegg

Takker for positive tilbakemeldinger.

Først kan jeg ta AHs kommentarer. Du likte at jeg sammenlignet Vygotsky med andre teoretikere. Grunnen til dette var for å gi et bedre overblikk over de teoriene som var relevante på hans tid. Dette hjelper oss også til å forstå tankegangen hans bedre. Du nevner også at det var bra å si at ikke alt Vygotsky står for kan brukes i min kontekst. Jeg syns at det er mange teorier som har gode idéer, men ingen perfekte teorier. Derfor bør vi plukke det som passer best til vår kontekst fra de forskjellige teoriene. Dette kan gjøre vår undervisning rikere og mer variert. Det du sier kunne ha gjort teksten bedre, var å ikke gi mitt synspunkt når jeg snakket om hans teori. Kanskje du refererer til setningen: ”Dette begrepet gir lærere en viktig rolle i å hjelpe og utvikle elevens potensial og er derfor svært interessant for praktisk pedagogikk.”? Dette er jeg enig i at med fordel kunne vært plassert i den delen av teksten jeg snakker om konsekvenser for min undervisning.

Når det gjelder AKH sine kommentarer, sier du at teksten er lettlest og jeg dekker flere sentrale poeng i Vygotskys teori. Det gjorde jeg fordi jeg ville undersøke hvor mange av hans idéer som har praktisk relevans for min undervisning. Selv om mitt hovedfokus var språkundervisning, ønsket jeg å vise at hans læringssyn også kan brukes i andre fag. Dette forklarer din neste kommentar om relevante eksempler på metoder som alle kan bruke i sin egen undervisning. Du ønsket at jeg hadde nevnt dette i innledningen, og det tenker jeg også ville nok sett mer ryddig ut.

Takk igjen for gode og konstruktive tilbakemeldinger. Det var gøy å lese deres blogger og få friske opp i tidligere ervervede kunnskaper fra min første utdanning.

LH

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar